Nowy jednominutowy menedżer w skrócie!

Najbardziej popularna książka rozpoczynająca całą serię jednominutowych porad napisana przez Ken’a Blanchard musiała również znaleźć się w zasobach Sfery Menadżera.

Pracując w różnych firmach mamy okazję współpracować z wieloma – różnymi menedżerami. Autor całą tą grupę dzieli na dwie części:

  • tych stawiających na ludzi nazywanych demokratami,
  • tych stawiających na wyniki nazywanych autokratami

Generalnie żadne z tych rozwiązań nie jest dobre – dla organizacji lub zespołu w którym pracujemy, dlatego Nowy jednominutowy menedżer przychodzi z trzema wskazówkami za pomocą których, zmienimy się w super menedżera.

WSKAZÓWKA NUMER 1 – Jednominutowe cele

Określenie celu w sposób zwięzły i zrozumiały dla dwóch stron to pierwszy sekret Nowego Jednominutowego menedżera. Dzięki takiemu rozwiązaniu osoba realizująca cel ma dokładnie taki sam obraz efektu który należy uzyskać jak przełożony. Podejście to w dużym stopniu pozwala uniknąć wielu pretensji i nieporozumień. Dotyczy to zarówno zleconych zadań jak i samego zakresu obowiązku.

Jak działa Nowy jednominutowy menedżer przed wyznaczeniem celu?

Jak działa nowy jednominutowy menedżer?

W kroku pierwszym stara się usłyszeć od podwładnego jak można osiągnąć wyznaczony cel. Wspólnie razem z współpracownikiem wybiera najlepsze rozwiązanie. Dzięki temu obaj wyznaczyli spójną drogę do realizacji.

Zapewne podczas pracy nad danym zadaniem pracownik napotka problem, z którymi bardzo chętnie będzie chciał się podzielić ze zlecającym. Wówczas nowy jednominutowy menedżer kieruje prośbę o wyjaśnienie co ludzie robią – lub nie robią, że pojawia się ten problem. Po otrzymaniu odpowiedzi nowy jednominutowy menedżer przechodzi do kroku drugiego. Na nowo wyznacza jednominutowy cel i słucha propozycji rozwiązania problemu.

WSKAZÓWKA NUMER 2 – Jednominutowe pochwały

Nowy jednominutowy menedżer opiera się na przyłapywaniu ludzi na tym co robią dobrze i mówi o tym od razu. Nie czeka aż nadejdzie okres formalnej oceny pracownika. Co więcej, mówi ludziom konkretnie co zrobili dobrze i dodaje, że jest zadowolony z ich pracy oraz zachęca do dalszych działań.

Autor książki Ken’a Blanchard wyjaśnia zasadność jednominutowych pochwał przez analogię  do uczenia dziecka chodzenia.

Jednominutowy menedżer - jednominutowe pochwały

Jeżeli dziecko samodzielnie podniosło się z posadzki otrzymało pochwałę. Po wykonaniu pierwszych kroków również. Reasumując, motywujesz dziecko na każdym etapie przyłapując je na tym co robi dobrze. Podobnie powinno postępować się ze swoimi podwładnymi bo jest to najbardziej naturalny element procesu wspierania ludzi.

WSKAZÓWKA NUMER 3 – Jednominutowe przekierowanie

Jednominutowe przekierowanie to nic innego jak zwrócenie uwagi, że realizacja danego zadania nie idzie w dobrym kierunku lub osiągnięte wyniki nie są zadowalające.

Nowy jednominutowy menedżer zwraca uwagę na odpowiednie przygotowanie się przed przekierowaniem. W pierwszej kolejności należy upewnić się czy jednominutowy cel został precyzyjnie sformułowany, bo jeżeli nie to odpowiedzialność za złą realizację zadania ponosi zlecający a nie realizujący.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja jak cel był precyzyjnie określony. Wówczas nowy jednominutowy menedżer zwraca się do realizującego o potwierdzenie wystąpienia błędu i informuje co czuje w związku z jego wystąpieniem. Na sam koniec wyjaśnia wpływ błędu na działanie organizacji.

Więcej informacji dotyczących książki Nowy jednominutowy menedżer zostało zaprezentowanych na poniższym filmie – serdecznie zapraszam do zapoznania się z materiałem wideo.

Zobacz również materiały związane z manipulacją: kliknij tutaj